fredag, oktober 20, 2006

Morotslådan

Hur många gånger har man inte kommit till kylskåpet och funnit att morötterna möglat i den plastpåse som de levererats i från affären. När man i stället förvarat dem i kylen utan plastpåse så har de torkat. Här är lösningen!



Morotslådan i matkällaren


Rotfrukter mår bäst i en jordkällare och morötter bör förvaras i fuktig sand.
Därför är jag rätt lycklig som bor i ett hus med en riktig matkällare som ligger under jord. När de byggde huset på 1950-talet så visste folk fortfarande vad man behövde för att förvara sina matvaror. Kylskåpsförvaring var inte så vanlig då, det skulle vara matkällare och skafferi.

Hos en ekologisk odlare köpte jag nyligen två säckar morötter dvs 30 kg. Jag har även en trälåda som jag ställt på fyra hjul så att den skall vara lätt att flytta. I lådan har jag lagt plast för att sanden skall stanna kvar och sedan har jag hämtat några hinkar med fuktig sand vid byns sandtag. Nu är morötterna varvade med sand i lådan och jag har alltid färska morötter hemma, det skall bli skönt.

Nästa projekt blir att stänga av kylskåpet och förvara matvaror i skafferiet. Dörren har jag försett med en hasp så att temperaruren från köket inte skall smita in. Skafferiet har en lucka ut som kan regleras. I dag var det +12 grader i skafferiet men häromdagen när det var minus ett utomhus var temperaturen +5. Det kommer nog att fungera bra. Kylskåpet går ju också ofta irriterande länge och det går åt dyr elström. Det är ju egentligen fånigt att först värma upp rummet och sedan kyla ner en del genom kylskåp, när allt kan ske på naturlig väg i skafferiet. Mer om detta senare.

1 kommentar:

Birgit sa...

ja du jojje var lycklig för din jordkällare . själ har jag bara ett skafferi som inteens har någon ventil . kallas torrskåp enligt hyresvärlden
jag får köpa småpåsar morötter o köpa nya veckan efter . eller på burk .