onsdag, november 01, 2006

Vintern och fäbodbesök


Usch! Snöstorm!

Den kom tisdagen den 31 oktober med en snöstorm i hälarna. Det blåste hårt och jag undrade om min radioantenn som sitter mellan två träd skulle klara sig, men det gick bra. Hundarna måste ju ut och jag pulsade i snö som gick en bit över anklarna. Det kom nog fyra decimeter snö.

Inte kul att gå ut


Dagen innan


Skräddardjurberga fäbod


Tänk vad märkligt ändå. Dagen före hade jag besökt Skräddardjurberga, Labbdjurberga och Ödarv fäbodar. De ligger högt och på vägen dit vid ett kalhygge där skogen var borta kunde jag se till Skattungbyn och Orsa.

Dessa fäbodar ligger 400 – 500 meter över havet och färden dit går på vindlande skogsvägar. Jag tog inte tiden men uppskattar att det åtminstone tog 30 minuter att köra från Skattungbyn till Skräddardjurberga. Den fäboden är förresten en turistfäbod. Med kommunens bistånd så håller man där djur och där finns även en kaffestuga. Det är många intressanta hus med inskriptioner på. Några hus lär vara från 1600-talet. Men nu var där inte en människa bara jag och hundarna.




Orsasjön, röken kommer från värmeverket i Orsa

Långt därborta på en södersluttning såg jag Skattungbyn




Rester av fäbodkultur vid Labbdjurberga


Labbdjurberga är en öde fäbod. Där står ett par hus som används som jaktstugor och gärdesgårdarna är borta och marken växer igen, det känns tragiskt.


Brunnen vid Ödarvs fäbod

Vid Ödarv är däremot de flesta hus i bra skick även om det inte bedrivs någon djurskötsel där. Husen är i stället en sorts sommarstugor för folk i Kallmora.


Karta. Längst ner Skattungbyn.
Överst till vänster Ödarv
I mitten Skräddardjurberga
till höger Labbdjurberga

När detta skrivs är det onsdag och jag har varit ute och skottat gårdsplan så att jag kan komma ut med bilen. När man bor så här så behöver man inget gym. Det blir tillräckligt med motion med snöskottning och vedhuggning. Jag njuter när jag tänker på att det är gratis.

Inga kommentarer: