söndag, november 19, 2006

Vinprovning


Kjell ställer upp den första damejannen för omtappning

Äntligen var det dags för att prova årets vin

Det var den 3 september som jag satte den första omgången.
Då var det en blandning med blåbär, röda vinbär och svarta vinbär.
Senare satte jag även på äpplen från de två träden på tomten.
Två kompisar ställde upp utan protester för att vara med om den högtidliga omtappningen av vinet och för att kunna bedöma om jag lyckats.

Den första omgången med det röda vinet var helt fantastiskt
Perfekt i både syra, sötma och smak. Därför blev det en besvikelse när den stora falskan med äpple vin provsmakades. Det var sött, alldeles fantastiskt sött. Oj, oj vad mina aktier sjönk hos kompisarna.
Så var det två små damejanner med äpple kvar, men de var faktiskt helt perfekta.
Lösningen kommer nog att bli att blanda dessa med det söta från den stora flaskan för att jämna ut sockerhalten.

Olle och Kjell var mycket intresserad av omtappningen

Det mesta tappades över i gamla svagdricksankare och ställdes ner i matkällaren. Där får det nu stå i lugn och ro till jul då det kan vara dags att tappa över på flaskor. Jag har ju inte så många flaskor så vi får väl dricka upp det som inte får plats. Kanske det är lite vågat för alkoholmätaren visade på 20% !


Man måste suga i slangen för att häverten skall komma i gång.
Det är ett intressant och trevligt arbete.

2 kommentarer:

Birgit sa...

Härligt med hembränt äppelvin .*L*

Margareta Hultgren sa...

Det verkar som ni hade en riktigt lyckad vinprovning i alla fall :-)
Kram
Maggan