onsdag, november 15, 2006

Allt som är gratis är bra

När man bor på landet och dessutom anser att allt som är gratis är bra så speglar detta i vad man har på gården.


Huggkubb med parabol som mössa

Min vedleverantör skänkte mig en rejäl huggkubbe så att jag kan kylva ved. Men allt trä ruttnar ju så småningom så jag behövde något att skydda den med.
En dag var jag på tippen, som vi säger här. Byråkraterna kallar den "Återvinningscentral". Jag var där för att slänga sådant som jag absolut inte hade någon nytta av längre. Det blev ett lönande besök. Mitt i bland all bröte med metallskrot fann jag en gammal parabol. Den tog jag med mig hem och gjorde till tak för huggkubben.

Så fick jag se ett par tomfat. Precis vad jag behövde!
De fick åka med på släpvagnen som jag lånat. Tomfatet kom genast till användning för förvaring av vedaska. Askan behöver jag till sommaren för att pudra med i landen och därmed hålla en del illasinnade skadedjur borta. Samtidigt tillförs en mängd mineraler.
Jag har ett lock på tomfatet så att det inte regnar och snöar ner på askan. Plåtlocket hittade jag också på tippen.



Tomfatet för aska längst till vänster.
Till höger är komposten som fått vinterkläder.

När jag stod där vid tippen så kom det en rörläggare med en varmvattenberedare, en sådan där som är klädd med trä. Den var ju inte så stor men borde räcka till det hus jag bor i. Där är det nämligen en elektrisk varmvattenberedare och det är ju fånigt när man ändå eldar.
Jag frågade vad det var för fel på varmvattenberedaren och rörläggaren sade att den var helt ok, hade fungerat när han monterade ner den. Han hjälpte mig att lasta den på släpet.
Jag åkte hem med mer grejor än jag kört dit och allt kom till användning, och det var GRATIS!



Fåglarnas hus med smurftomte på vakt



En kompis kom en dag med ett litet fågelhus till mig. Han hade haft det stående i flera år i källaren och var bara glad om jag ville ha det. Jag målade det med lite linoljebets och satte på tjärpapp på taket. Innuti ställde jag en mjölkkartong med solrosfrö och utanför en tomte på vakt. Nu har fåglarna fullt sjå att gå in i huset och hämta frö och jag sitter inne i köket och tittar på dem. Där finns pilfinkar, nötväckor, gulsparvar, talgoxar, domherrar och sidensvansar och så en och annan skata. Visst är det kul!

1 kommentar:

Margareta Hultgren sa...

Visst är det otroligt vad mycket bra *gratissaker* man kan fynda i alla fall :-) Fågelbordet var fint, det saknar jag här i stan, men när man bor i lägenhet får man inte mata fåglarna nära. Brukar ta med mig lite fröer och strö ut en bit bort, när det är mycket snö och kallt :-)
Maggan