tisdag, oktober 17, 2006

Jorden är vår rikedom


När man lever som självförsörjare så måste man ha möjligheter att odla sin mat. Fördelen med att odla själv är ju att man vet vad man äter. Vill man som jag inte äta giftbesprutad mat så är det säkraste sättet att odla själv.
Jag flyttade hit i november 2005 och det fanns inte tid att förbereda någon odling. På skoj kastade jag visserligen ut några potatis och täckte med halm, men knäpparlarverna åt upp alla potatis så det var ett onödigt försök. I stället har jag köpt en säck potatis och två säckar morötter av en ekologisk odlare här på trakten.

Jag har tillräckligt med mark för att kunna försörja mig. Intill huset ligger en åker som en gång varit potatisland men som inte varit plöjd på länge. där har små träd etablerat sig och jag har hela sommaren gått runt med en busksax och tuktat dessa.

Min vänliga granne kom en dag med sin traktor och plöjde upp marken. Nu ligger den i väntan på vintern så att torvorna skall frysa sönder. Till våren hoppas jag at få hjälp med harvning så att jag får bort de flesta rötterna.

Jorden ser perfekt ut. Det är en lätt jord nästan sandjord med små runda stenar. Eventuellt skall jag lägga på lite halm så att det blir mer humus i jorden men detta blir bara om jag inte får tag i någon gödsel. Mer därom längre fram.

Inga kommentarer: