fredag, mars 16, 2007

Rullbandspelaren

En av tandbergarna


Äntligen har jag fått i gång en rullbandspelare
För några år sedan gick min kära rullbandare sönder och visade sig omöjlig att laga så den fick rulla till tippen.
Sedan har jag under flera år försökt få tag i en annan rullbandspelare men alla jag hittat på Blocket har varit för dyra för min plånbok. En dag var jag inne i Mora och besökte kommunens återvinningsbutik. De hade en rullbandspelare av märket Tandberg, men de hade inte fått i gång den så jag fick det gratis. Inte heller jag fick i gång den.

Så på sommaren var jag på auktion och där var en annan Tandberspelare som jag ropade in för 200:-. Den gick fin men hade den egenheten att den stannade när den spelat halva bandet.
Jag tog båda spelarna med mig till en radioaffär i Mora och de lovade att försöka få i gång åtminstone, de fick lov att ta delar av den andra om de ville. Där har apparaterna stått i flera månader och jag har frågat efter den ett par gånger, men inget har hänt. Så i går kom ett SMS att de lagat den ena och det kostade 400:-. Jag körde genast dit och hämtade båda.

Nu sitter jag här och lyssnar på dixielandjazz med Louis Armstrong, Kid Ory med fler. Det är helt underbart. På över tio år har jag inte kunnat höra min musik så nu blir det att njuta.
Gick in på Ytube och hittade en gammal filmsnutt med Kid Ory, den är inspelad 1949 och de spelar Muskrat Ramble. Det är Kid Ory som spelar Trombon.
Han var i Sverige på 1950-talet och jag minns konserten ännu. Det var fantastiskt att höra en så gammal man kunde spela så att det svängde rejält.

Här är han

Inga kommentarer: