söndag, december 19, 2010

Brödbak

Vörtbröd
Har aldrig bakat vörtbröd så det var dags att pröva.
Receptet hittade jag i Stora Kokboken. Där stod att det skulle vara rågsikt, men det hade jag inte, däremot rågmjöl, det gick tydligen lika bra.
Så skulle det vara vört, men det blev två hemlagade pilsner i stället. Mitt mörka öl är kraftfullt och smakrikt.
50 gram jäst skulle det vara, men jag tog bara hälften. Tänker baka något annat med den andra halvan.
Så körde jag allt i min utmärkta gamla Elektrolux matberedare. Konstruktionen är nog från 1940-talet. En fantastisk maskin.
Ja visst, salt och smält smör skulle det också vara. Det stod margarin, men aldrig jag tar sådan skit i min mat. 100 gram smör mikrade jag så att det smälte lite.
I med uppvärmt öl, smör, upplöst jäst och kryddor (pomerans och malda nejlikor) Sedan skulle 3 liter mjöl i, men efter 2 liter blev det lite kris. Då kom jag på Ja Visst, det skall vara 1 dl mörk sirap också!
Det åkte i och ungefär en hal liter mjöl till.
Sedan var det dags att knåda. Lite kletigt men med mjöl på händerna så funkade det.
Skulle jäsa 40 minuter, men inget hände. Ställde det på hyllan över vedspisen och ett par timmar senare hade jästen jobbat klart. Så bakade jag i vedspisugnen, givetvis. Var väl 200 eller något sådant. Är svårt att hålla jämn temperatur. Efter lite mer än en halvtimme tog jag ut det. PERFEKT!

Inga kommentarer: