måndag, december 13, 2010

Operation av hund




Hunden opererad
I dag på luciadagen har min 10 år gamla labrador Beda varit hos veterinären.
Hon har fått en stor svulst på en av tuttarna, dvs njuvret. Den har växt på senaste tiden så jag kände att det måste opereras.
I morse skulle jag åka till veterinären i Mora med henne.
Jag tog med mig min kompis Kjell för att jag behövde ett moraliskt stöd.
På vägen krånglade bilen. Det var ju svinkallt och tydligen hade det frusit i kylaren. Fick stanna några gånger och sedan lossnade det. Vid besök på verkstad visade det sig att det var för lite glykol. Det klarade bara -12 grader och det hade varit -20.
På eftermiddagen fick jag ordnat med nytt kylarvatten så nu kan jag köra lungt.

Åter till veterinär
Beda skulle först röntgas för att man skulle veta om det spritt sig till lungorna. I så fall var det enligt veterinären meningslöst att operera. Men som väl var syntes inga fel..
Hon fick en spruta så att hon somnade och jag kunde åka hem. Men det kändes jobbigy när hon låg där. Jag mindes hundar man fått avliva. Tur att Kjell var med.

Efter lunch var det dags att hämta Beda. Då var hon vinglig i benen och hade en stor strut på huvudet. Hon hade även ett tryckbandage på magen. Det skall bort i morgon och den 27 december skall hon tillbaka för att stygnen kan tas bort.
Hon slapp sitta i hundburen. Fick i stället sitta med husse i baksätet och Kjell fick köra hem. Beda var alldeles skakis och kunde inte ligga ner.



Väl hemma var det matdags för hundarna. Beda fick bara hälften av vanlig portion för veterinären sa att hon kanske skulle kräkas. Hon hade svårt att få ner huvud och strut runt matskålen, men lärde sig hur hon skulle göra. Jag vill ju inte ta av struten, lika bra att hon vänjer sig vid den.

Det är så himla synd om henne, hon gnäller lite hela tiden, men när jag skriver detta har hon äntligen lagt sig på soffan. Får se om hon somnar. Hon har ju svårt att ligga på grund av bandaget.

Jag har också varit på apoteket och hämtat ut tabletter som skall vara såväl inflamationshämmande och smärtstilland. Skall ge henne vid behov.
Inte kul det här. Operationen kostade nästan fem tusen. Hoppas nu att Agria betalar det mesta, Skall sända underlagen till dem snarast.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Va???!!!??! Nog klarade kylvätskan kallare än +12 grader???
Det ska väl vara —12°!? ;-)

Jojje sa...

Naturligtvis en felskrivning

Anonym sa...

Hoppas att allt går bra med hunden, förstår verkligen din oro, jag förlorade själv min hund i våras....