måndag, september 26, 2011

Arbetsförmedlingen

Apropå något jag läste på ett forum

Skribenten menade sig bara ha negativa vibbar av Arbetsförmedlingen. Här är mina erfarenheter.


Jag har ju under åren fått ett beredskapsjobb från arbetsförmedlingen. Den gången var det Flatåsskolan i Göteborg som skulle dokumenteras. Jag tog bilder och en journalist skrev text. Det varade en vecka och materialet arkiverades någonstans. Kändes meningslöst att bilderna aldrig skulle användas, fast det blev ju ett historiskt material.


Så tyckte AF att vi fotografer skulle lära oss att marknadsföra oss själva och vi fick gå en dyr kurs i Kungsbacka i en vecka som skulle lära mig som arbetat i över 20 år med marknadsföring att sälja mig själv. Jo, jo. Det trevligaste var att lära känna de andra deltagarna.


Arbetsförmedlingen Kultur i Göteborg, hade på 1990-talet två drivande personer, en man och en kvinna, minns inte vad de hette. De resonerade som så att vi fotografer som var undersysselsatta behövde hjälp med att skaffa jobb. De villa verka som våra agenter. Man byggde upp ett bildarkiv som de kunde använda när de ville visa våra tänkbara kunder vad vi fotografer hade för specialiteter. Idén var fantastisk. I Stockholm fanns då något liknande som privat initiativ, tror jag.

För att få jobb som fotograf så måste man ständigt ligga på och sälja sig. Jag knallade runt till alla företag i Partille, där jag då bodde och till olika företag i Göteborg. Visade upp min portfölj med bilder och fick en del jobb.

Problemet var bara det att när jag väl fick ett jobb så hade jag inte längre tid att sälja mig. Jobbet måste ju utföras först. Därför var tanken att man kunde ha en agent jättebra.

Men allt rann ut i sanden. Chefen på Arbetsförmedlingen gillade inte att de två medarbetarna tog ett sådant initiativ, förmodligen var han rädd för att de skulle bli för starka inom organisationen. De två medarbetarna slutde och vi fotografer hämtade tillbaka vårt bildmaterial som vi framställt med stora kostnader.


Några år senare fick jag även gå en skrivarkurs i Marstrand. Jätte fint, den gav mig bra insikter och jag tackar för den! Enda gången jag haft någon nytta av AF.


Under största delen av mitt liv har jag fått ta egna initiativ och själv skapa min verklighet. Och på den vägen är det. Jag skapar mina egna projekt och jobbar på dem.

Inga kommentarer: