torsdag, september 22, 2011

Inrökt

Oj vad det rök in!
I morse skulle jag tända i vedspisen, men oj vad det rök in.
då kom jag på vad jag glömt.
Dagen innan hade ju Kjell sotat skorstenen och jag hade glömt att ta bort sotet. Nu låg det som en propp och hindrade draget.
Jag stängde alla luckor för att kväva elden.
Öppnade dörren för att få ut röken.
Det tog ett tag innan det slocknat. Under tiden åt jag frukost mitt i röken.
För att vara säker på att det slocknat ordentligt så väntade jag ett par timmar innan jag skrapade ut sotet.
det är lite knepigt att nå ända in till skorstenspipan. Man måste ta rakan genom spjället inne i spisen och det är precis så att längden på rakan räcker till.
I vanliga fall brukar jag låna en asktunna som jag kopplar till dammsugaren, det är betydligt mycket renare.
Men nu är det klart.
Lagar mat
Har kokat tre blomkålshuvuden, förvällt en massa broccoli och gjort mangoldröra. Kokade även lite morötter. Det tog en himla tid för först skulle ju allt sköljas osv. Det är trångt på diskbänken.
Förberedde även till de kåldolmar jag skall göra i morgon. Har gjort en röra med gröna linser, råris, kärnhusen från squashen som jag syltat in. Så har jag fräst lök och purjolök och blandat ner. Nu återstår att förvälla ett kålhuvud. Har ett som är jättestort, får nog inte ner det helt i en gryta. Får se hur det går.

Inga kommentarer: