måndag, juli 01, 2013

Ren mobil


Ren mobil


Jag har lyckats göra något jag trodde bara korkade personer gör.
Tvätta mobilen!

Glömde helt enkelt att den var i byxorna när jag kastade in dem i tvättmaskinen. När jag skulle hänga upp tvätten så låg plötsligt min mobil där. Va! Hur kom den dit?
Den var full med vatten och funkade givetvis inte mer.
Nå, ja, det var en rätt billig mobil. Köpte den för flera år sedan på Clas Olsson, kostade under 400:-
Ringde dem och talade om vad som hänt, fast de var inte intresserade av att ersätta den. Hade inte väntat mig något annat. Så jag beställde en ny.
Nu kostade den 1000:-ca. Men då är det en GSM och dessutom kamera i den.
Blir intressant att se hur den funkar.

Under årens lopp har jag haft många mobiler. 

Det första var en komradio som jag hade i min utställningsbuss någon gång på 1970-talet. Man ropade upp en central som sedan ringde upp det nummer man begärt och kopplade in det.
Sedan fick jag en tung kloss som monterades i bilens bagagelucka, där var alltså batterierna. Inne i bilen fanns en lur och kunde ringa därifrån.
Senare fick jag en handhållen apparat komplett med batteri, det som kändes som att hålla en tegelsten i handen. Men den funkade också.
Systemet hette då, om jag minns rätt NMT 70? Det var bra mottagning på det, men Telia skrotade det till förmån för det som jag nu har. Nackdelen är att nu har det blivit ännu fler master och på vissa håll sämre täckning.

Nu blir det alltså GSM. Inte den modernaste smarta telefonen, det har jag inte råd med. Jag får den på onsdag. Hoppas nu att mitt SIM-kort funkar. Det är ju rejält rentvättat.


Inga kommentarer: