måndag, juli 01, 2013

Vinterved


Vinterved


Så har äntligen vinterveden kommit, den som jag skall elda i pannan med givetvis. Den ligger i två stora högar utanför vedboden för att torka. I slutet på månaden börjar jag väl att trava in den i boden. Men först måste jag måla klart utemöblerna som står därinne.
Spisveden har jag inte fått ännu, men de har lovat att den kommer i denna veckan.

Talade med min granne Malin. Hon bor ju i Stockholm och har storstadstänk. Jag nämnde att hon nog bör beställa ved nu. Hon var som ett frågetecken.
Jag fick förklara att på vintern huggs träden i skogen. På våren huggs de upp till ved och körs ut till köparna. Väntar man för länge med att beställa kan man bli utan, eller få betala ett högre pris. Så är livet på landet. Storstadsbor får följaktligen lära sig hur det fungerar.

Inga kommentarer: