måndag, juli 22, 2013

Sommarjobb



Husvagnen

Jag har en husvagn, en Adria från 1976.
Köpte den billigt och har haft den ett par tre år, men så upptäckte jag att det läckte in vatten vid ett av fönstren.Eftersom tätningslisterna var ruttna så bestämde jag mig för att byta vid alla tre fönstren, dvs de som går att öppna. Köpte tätningslist och så var det bara att börja.
Tog bort listen och så vid ena fönstret att trät ovanför fönstret hade ruttnat.
Lossade plåtarna på sidan, men först två långa lister. Insåg att för att kunna få bort hela plåten så skulle jag tvingats lossa även den tätningslist som finns på taket och som går runt hela vagnen.
Verkade alltför jobbigt.


Av olika skäl blev det ej klar, vagnen stod i Kjells lada över vintern.
Nu är i vilket fall jobbet påbörjat. Har bytt ut ruttet trä och sprutat in isolrering. Olle hjälper mig som väl är. Men vi ser att vi tog loss alldeles för mycket förra året.
I vilket fall sä är nu två fönster nästan klara, bara beslag skall dit. Fönstret på andra sidan skall vi göra bytet på ett annorlunda sätt.
På taket skall silikontät på längs lister och mycket annat. När allt är klart skall jag tvätta vagnen och måla om taket, är det tänkt.
Skall inte använda vagnen förrän nästa år, valpen är för liten för några längre utflykter.
Jag har inte husvagn för att ligga på campingplatser. Jag har ett projekt som heter "Mystiska Träd".
Meningen är att besöka ett antal kulturhistoriskt intressanta träd, fotografera och skriva om dem.
Dessa träd finns i hela Sverige. Läs mer om dem här!

Inga kommentarer: