måndag, maj 15, 2006

Föreningsliv














Den här bilden användes i den första tidningen "Alternativet" numera Miljömagasinet, när Miljöpartiet skulle bildas. Jag tycker att den illustrerar på ett utmärkt sätt entusiasmen i en ny förening.

Vad är en förening?

När jag var i 7-årsåldern så var vi en grupp pojkar som bildade "Lelles gäng", efter namnet på vår ledare. Vi hade en egen flagga som symbol. Föreningens uppgift var att busa genom att palla äpplen och skjuta med slangbåge på gatlyktor och busa i största allmänhet som barn gör.
Det var vårt gemensamma intresse, vuxna kallade det för att leka.
Föreningar uppstår ju genom att människor som har ett gemensamt intresse vill vara tillsammans och åstadkomma någonting.
Vill man att offentliga lokaler skall vara rökfria så går man med i en antirökförening och vill man förändra världen så bildar man ett politiskt parti.


Min första segelbåt var en Långedragsjulle.
En kort tid var jag medlem i denna klubb, men ingen tog kontakt med mig, efter att jag betalt medlemsavgift. Så det blev ointressant.


Magnifik Midget
Någon gång 1966-67 var jag med och bildade en annan klubb där alla hade samma typ av segelbåt. Det var min första erfarenhet av hur en förening fungerar. Vad jag vet så finns föreningen ej mer, men jag seglar gärna i en sådan båt.


Sveriges största segelklubb är
Svenska Kryssarklubben SXK. Medlem har jag varit i ett par omgångar men jag har en känsla av att föreningen är för stor. De ger dock ut "På Kryss" som är en fin tidning.


I Segelsällskapet FRAMs segelklubb finns de riktiga seglarna. De som värderar folk efter kamratskap och seglingskunnighet. Fram är en 100-årig förening som har kosterbåten som skyddsobjekt. Även om jag inte haft kosterbåt alla år så har jag ändå velat vara medlem.Klubbtidningen är inget att skryta med men intressant och personlig. Damklubben har alltid en fest när de skall planera en större fest. Kul!


Företagareförening
När jag gjorde ett antal reportage om småföretag i Onsala /Kungsbacka kommun så blev jag tillfrågad om jag ville hjälpa till med att starta en företagareförening. Jag var endast aktiv vid starten år 1986 och avgick sedan planenligt.








Miljöpartiet

Jag hade aldrig arbetat med politiska frågor. De partier jag tidigare röstat på, svek mig alltid efter valen. Men en dag 1980 såg jag en annons. Några ville starta ett parti på riksnivå och jag ville vara med och så blev det. Jag var med i Miljöpartiets första riksorganisation på styrelsenivå och även som ordförande (sammankallande heter de på mp-språk) i flera lokalföreningar. I dag är jag bara medlem.

Föreningen Visir (Vi som inte röker) hade som projekt en rökfri tunnelbana under 1980-talet. Jag var med i styrelsen i Stockholm. Vi kämpade även för rökfria offentliga lokaler. Då verkade det hopplöst men nu blir det verklighet.

Tuvan
1986 kunde man inte köpa varor som var odlade ekologiskt i Kungsbacka. Därför var jag med och startande av en butik med ekologisk inriktning. Den heter
Alternativboden Tuvan och finns ännu.


Hjärnkraft
I Hjärnkraft i Göteborgs & Bohus län var jag aktiv 1997 och sekreterare i Göteborg & Bohus län 1999 - 2000. Detta är en förening för skallskadade och deras anhöriga.

Det var ett axplock, man hinner mycket under åren.

Det intressanta med föreningsliv är att man lär sig hur reglerna fungerar. Hela samhället är uppbyggt efter de principerna. Man har stadgar (lagar) och följer viss ordning när man har möten. Alla möten noteras i protokoll och dessa ligger till grund för olika saker. Endast om man har ett korrekt protokoll så kan föreningen få bankkonto osv.

Så läser jag nu om Föreningen Fattiga Riddare i Göteborg. De startade med ett lovvärt mål, nämligen att hjälpa andra skuldsatta människor till ett drägligt liv utan skulder. Men tydligen har styrelsemdelemmarna ej varit kapabla att sköta en förening. De har fått bidrag både av kommuner och av stora fonder, men har inte redovissat på ett korrekt sätt i protokoll. Till och med stadgarna har det varit si och så med, inte konstigt då att det blev strul. Göteborg stad lät en konsult gå i genom alla handlingar och intervjuva personer och han kom fram till att det var osedvanligt rörigt. Följden blev att bidragsgivarna drar in sina pengar. Utan stålar blir det svårt att driva föreningen.
De enda som har glädje av detta sammelsurium är ju inkassobolagen som nu inte behöver vara rädda för hotet som förenade gäldenärer var.


3 kommentarer:

Affe sa...

Så sant som det är sagt ....
Synd att du inte var med när FR startades...

Lev väl
Affe

Birgit sa...

Våren har kommit av sig . Har nu klätt mig varm för att inte frysa den korta vägen till o från jobbet .*L*

Jag håller med affe Synd att du inte var med o startade upp FR den föreningen behövs verkligen . men så många som tycks vara avundsjuka på varandra förstår inte varför . Ha en fin helg /Biggan

Margareta Hultgren sa...

Visst är det tråkigt? Fattar inte vad det är som händer just nu.Tur i oturen är väl i alla fall att forumet fungerar som det ska, men alla som inte har tillgång till Internet får ju inte den hjälpen.
Hoppas att det ordnar upp sig till slut.
Maggan