lördag, december 16, 2006

Baka liten kaka

Baka, baka liten kaka, så är ju ramsan.
Som relativt nybliven ensamstående så får man ju reda sig själv. Förr var det ju alltid kvinnan i mitt liv som tog hand om hushållsgöromål, man blev bortkörd från det roliga.
Nu får jag fixa allt själv. Jag klagar inte, men ibland tycker jag att det blir rätt komiskt med mina försök. Det är bara att prova och göra om när det misslyckas. Övning ger färdighet heter det.

Nyligen bakade jag mjuk pepparkaka. Allt blev nog rätt enligt receptet. Men i det stod det inte att man skulle smöra och behandla formen med ströbröd. Smörade gjorde jag men eftersom jag inte brödat så fastnade kakan i formen. Nu har jag köpt ströbröd att ha till nästa gång.



Vid byns julmarknad, så passade jag på att äta saffranslussekatter och köpte också med mig några hem, för i affären hade de inte sådana. En granne hörde min klagan över bristen på saffransbröd och ringde en dag och berättade att hon bakat, om jag ville köpa en längd så gick det bra. Efteråt tänkte jag att nog sjutton skall jag kunna fixa sådant själv.

Tidningen "Pensionären" hade ett recept på saffransbröd. Jag läste noga och körde igång. Degen körde jag i en kraftfull hushållsmaskin och den blev slät och fin. Jäsningen fick ske på hyllan över vedspisen, där var varmt och gott.

Så bakade jag ut degen. Funderade på om jag skulle göra lussekatter, men latmasken tog över. Det fick bli ett par levar i stället. De tog märkligt nog rätt mycket plats på de små plåtarna, men jag tänkte att det går nog bra och ställde plåtarna på hyllan igen för jäsning. De fyllde hela plåten. Den ena var en långpanna så kanterna tog emot. Jag kastade in båda plåtarna i ugnen.
När jag tittade efter en stund så vällde degen över kanten på den översta plåten och jag mindes sagan om degen som vällde ut över en hel by.

Det var lite svårt att lossa levarna från plåtarna, jag hade ju smörat i stället för att mjöla plåten. Skall komma i håg det till nästa gång. Det stod inget om mjölning i receptet, sådan självklarheter tar de inte med.

Nu först läste jag riktigt noga texten under rubriken SAFFRANSBRÖD, Där stod det att det skulle bli ett antal lussekatter och 3 - 4 levar. Skall komma ihåg att läsa allt nästa gång.

Degen på väg ur ugnen.

2 kommentarer:

Birgit sa...

Hur fick du brödet att ta över hela ugnen . Jojje du är iaf jätteduktig på att baka o fixa o de osånt

Margareta Hultgren sa...

Du är fantastisk Jojje, om du visste var roligt det är att läsa om dina äventyr i köket :-)
Hoppas saffransbrödet smakade som det skulle i alla fall. Antar att vovvarna älskade det :-)
Fortsätt du med dina bak, det är från misstagen man lär sig. Vi har alla gjort samma fel skulle jag tro :-)
Kram
Maggan