söndag, december 10, 2006

Hundkurs och kakbak

Äntligen skulle hundarna få gå på kurs

Jag har funderat på det länge men det har alltid kommit andra saker i vägen. Vi åkte till ishallen i Orsa och där, på en grusplan var det ett tjugofemtal vovvar.



Här sitter Beda lungt kvar och väntar


För att det inte skulle bli för stökigt så tog jag med mig Beda, den äldre hunden först. En nykomling skulle ju alla hälsa på men Beda talade om att hon inte var att leka med. till slut hade hon lugnat sig och vi körde koppelträning och att gå fot. Det märktes att hon kunde detta, men behövde en finputsning vad gällde att gå nära husse. Hon kunde även ligga still på ett ställe när husse gick iväg.

Så bytte jag hund och Asta som bara är ett och ett halvt år fick vara med i stället. Hon var lite rädd för de andra hundarna och tydde sig till husse. Det gick bra att gå i koppel men att ligga still ensam på en plats gick inte bra. Det måste vi träna mer nästa vecka.

Pepparkaksbak
När jag kom hem så var det dags för att baka pepparkaka. Jag som aldrig har gjort något sådant. Kakan blev lite degig och fastnade i formen, så jag har mailat min syster för att fråga vad jag gjort för fel. När den kallnat skall jag smaka på den.
Hundarna är väldigt intresserade och vill nog vara med.


Vill smaka

Tullans pepparkaka


1/2 liter Vetemjöl
4,5 dl Socker
4,5 dl Mjölk
2 dl CremeFraiche
1 tesked Bikarbonat
2 teskedar Kanel
1 tesked malda nejlikor
1 dl Lingonsylt

175 graders värme i 45 - 60 minuter



Det gick inte så bra.
Den fastnade i formen trots att den var smörad.
Bättre lycka nästa gång.

2 kommentarer:

Margareta Hultgren sa...

Jag är sååå imponerad!! Du är jätte duktig, och jag slår vad om att det smaka bra, även om den blev lite kvaddad :-)Hundarna älskade säkert att få smakbitar.
Kram
Maggan

Birgit sa...

mm kakan ser underbar go ut . det var länge sen jag själv var på hundkurs . men visst jojje lär man sig mycket om hundar ..