lördag, december 23, 2006

Dan före dopparedan

Jul, jul, Usch vad jag har mått illa när den närmat sig

Det var inte ovanligt att jag blev sjuk när det var jul. En gång när hela familjen hade rest till Norge och bodde på ett fint hotell, så låg jag sjuk. Frun och ungarna var ute och åkte skidor men jag låg i sängen med hög feber. Ändå är det en jul jag minns för de andra gästerna var såå förstående och plötsligt var jag någon. Jo jo, jag blev nog högfärdig på kuppen.

När jag var barn så upplevde jag dagarna före jul som en pina. Då skulle det städas och man var alltid i vägen någonstans. Familjen hade en Elektrolux damsugare, en sådan där som såg ut som ett runt rör. Den luktade vidrigt, för på den tiden fanns det inga filter i dammsugarna.

Så var det all stressen och det fortsatte under åren. Allt måste vara klart på julafton. Moster Beda tog visserligen hand om det mesta men det var ändå trötta föräldrar dagen före julafton. Min pappa tog alltid in granen och satte upp belysningen och då fick man vara med och vara hantlangare. Granen kläddes sedan under natten och stod och lyste när man vaknade på julaftons morgon.



Men nu har jag det lugnare även om jag lite grand har förberett mig. Jag köpte ett par handsnidade björnar för att min barnbarn skall få se hur björnarna ser ut här på trakten, ja de fick en peng också, man vet väl hur barn tänker.

Hundarna fick en uppskattad julklapp redan dagen före julafton. Min kompis Olle kom hit med ett älgknä och det var uppskattat. Det var mycket kött på det och sedan en hel del att gnaga på.

Här om dagen fick jag några julkort. Det var ju positivt även om jag inte sänder några själv. Mest postitivt var det nog för att jag fick korten från människor som jag inte hade väntat mig skulle tänka på just mig.

Faktum är att jag har julstädat. Det vill säga det inskränkte sig till att jag tog ner de gardiner jag har i köket. De har hängt uppe sedan november förra året så de borde nog tvättas. I gratislådan på auktionerna har jag hittat några gardiner. En var riktigt snygg, röd med stjärnor osv. De andra passade inte riktigt men fick hänga i det andra köksfönstret.
Så rotade jag fram lite små figurer och ett par smällkarameller som jag också hittat i gratislådan. Se där ! Så blev det ett litet julbord i fönstret.



Bland sakerna från gratislådan var också en hel del juldukar, de kommer till pass på julafton när Kjell och jag skall äta julmat. Grönkål har jag gjort och en hel del annat. Allt går ju inte så bra, men det kommer att gå att äta, särskilt om vi får några julpilsner till.

Inga kommentarer: