fredag, december 08, 2006

Paketet

Nu är det den 8 december och denna morgon vaknar jag trött som ett utsketet äpplemos. När jag steg upp klockan 8 så var det för att hundarna ville ut. Fumlande tog jag på mig kläder och steg ut på trappan. Det var helt igenmulet och grått gryningsljus. Vovvarna kutade på som vanligt och jag släpade mig efter. Nå, ja det kommer väl att bli bättre när kaffet verkat.
Paketet


Gödsel
Beda började gräva intensivt på ett ställe, det var ju bra för då slipar hon av sina klor. De blev visserligen klippta i går men man vågar ju inte ta hur kort som helst. Alldeles intill hålet hon grävde låg en hundskit. Jag hämtade spaden och tog bort den.
Det är lustigt med hundars avföring, i städerna heter det hundskit eller hundbajs, här på landet ser man det bara som gödsel. De som bor här har en helt naturlig inställning.

Fåglar
Fuglesang fick ju inte flyga i natt men vid mitt fågelbord flyger fuglarna och äter solrosfrö. De sjunger inte nu, även om det ibland hörs något från en talgoxe. Det är väl det varma vädret som gör att de ger ljud ifrån sig.
Det hörs någon hund skälla lite längre bort. Jag funderar på om vargar skäller och frågade i går en van jägare om detta. Han menade att de bara kan yla trots att de ju är en sorts hundar. Så nu vet jag det, det är en hund som skäller, inte en varg.
Mina hundar skäller inte så värst mycket utom om de tror att någon kommer. Då slår det lock för mina öron. Till slut öppnar jag ju dörren och de får konstatera om det är någon där eller om det bara var en traktor som körde förbi.

Nya brallor
I går kom i alla fall mina nya byxor. 470:- för två par med frakt. Det är vanliga gröna militärbrallor som är det mest praktiska plagg man kan ha här. Det var bra att de kom för nu kan jag tvätta de andra så vida jag inte skall kassera dem. De har ju spruckit där bak och den lagning jag gjort är nog inget vidare snygg.

Ja så kom ju Kjells och mitt paket.
Det var en provbeställning vi gjorde för att se om det fungerade. Innehållet är tillverkat i Skottland och sedan transporterat till Polen. Därifrån sände de det till Frankrike och slog in flaskorna med tyska tidningar. Sedan sändes de till mig och slank igenom tullen, trots alla tidningsartiklar om att de tar allt. Det blir trevligt när Kjell kommer hem, då kan vi testa innehållet.

I dag är det fredag.
Det är dags att åka in till byn och besöka biblioteket. Nu har jag läst ut allt jag lånat så bokförrådet måste fyllas på. Har nog tröttnat på SF-litteratur så det får bli något annat. Jag tror jag skall rådgöra med bibliotekarien.
Nä,nu börjar Ring P1, jag sätter mig med kaffet och lyssnar om där är några knäppgökar i dag.

1 kommentar:

Margareta Hultgren sa...

I natt flög han iväg i alla fall, Fuglesang :-) Det var riktigt spännande att titta. Lycka till med era spännande *projekt*.
Det lät som ett intressant paket :-)
Maggan