måndag, oktober 24, 2011

Jobb på gården



Kabel till vedboden
I flera år har jag haft en gummikabel hängande mellan huset och vedboden. Måste ju vintertid ha lite ljus i boden.
Kabeln hade jag hängt i ett par snören, men den mådde inte bra av det. Dessutom måste jag alltid ta ner den när Sixten kom med vedlass, inte ens traktorn kom under.
Men nu har jag hittat på den ultimata lösningen.
På husväggen sitter det tre isolatorer kvar, sedan den tid när elen kom i luftledning. En av dessa blev nu en upphängning.
Vid vedboden satte jag ner en lång stör som förankrades i väggen och fick en stöd wire tvärs över vedbodtaket.
Stören och isolatorn har nu även ett block genom vilket det löper en wire. I denna har jag hängt gummikabeln på flera ställen.
Allt det här har tagit flera dagar eftersom jag inte hittade wirelåsen osv. Men nu är det klart så nu kan det komma nya vedlass.


Extra skjul

Skjulet syns knappt, till vänster i bild, en liten fyrkant mellan träden bara.

När man odlar som jag gör så behövs det mycket grejor. Olika former av redskap och maskiner. Är man rädd om sina grejor så vill man ju ha dem under tak.
Här finns ju ingen plats och jag har ständigt täck över med plastskynken osv.
Min vän Kjell kom en dag med ett antal gamla kabelstegar och lite takplåt. Allt givetvis begagnat, ibland från tippen osv.
När ställningen var ihopskruvad och taket på så förtöjde jag den ordentligt i tre träd, här kan nämligen blåsa rejält ibland.
Men så skall det ju vara väggar.
Nu kom fynden vi gjorde för ett par år sedan väl till pass. Det var gamla reklambanderoller som egentligen bara skulle brännas upp. De monterade jag runt om med texten inåt så att ingen skulle bli störd. Bara en har några tecken man kan se, men det är oläsligt,
Vips!
Så var skjulet färdigt.
Nu har jag två gräsklippare, en jordfräs och en skottkärra i skjulet. Perfekt! Och det ser inte så fult ut på håll. Står längst till vänster i bild här ovan.

Jag gillar att man kan återanvända material.
Det sparar på jordens resurser.

Inga kommentarer: