lördag, oktober 29, 2011

Dyskalkyli


Konsten att räkna

Hörde på radion att man nu ändrat högskoleprovet så att det blir mer matematik. Det blir protester mot detta eftersom det finns folk som lider av Dyskalkyli. Har aldrig hört det ordet tidigare, men det skall vara svårigheter med siffror, liknande de som dyslektiker har med bokstäver.


Det var väldigt intressant. Nu kanske jag får förklaringen till att jag var så dålig i matte när jag gick i skolan.


Sökte på nätet på dyskalkyli och hittade en sida där man räknade upp symptom.

allt stämde inte på mig, men en hel del.


Det här stämmer på mig:

Jag räknar ju väldigt långsamt, om jag inte får använda en miniräknare och sådana fanns inte när jag gick i skolan på 1950-talet.

Svårt att skilja på höger och vänster

Svårt att förstå tidtabeller. nja, Ibland är de ju så korkat uppställda att det är svårt.

Det mesta av det andra på listan har jag ju inga svårigheter med, så det är väl inte så farligt. Kan väl få godkänt med tanke på min ålder.


Det roliga är att när jag för många år sedan läste bokföring på en kvällskurs så var jag bäst i gruppen, 15-20 pers. Alla poster var på rätt ställe, men uträkningarna var ju fel, för vi fick inte använda räknesnurra. Bokföring handlar ju om logik, och det är jag tydligen bra på.


En gång köpte jag en fotoaffär

Kvällen innan jag skulle öppna den så kom jag på att det nog skulle bli problem med att ge folk pengar tillbaka. Jag fick ren ångest. Men en person lärde mig att räkna upp och det räddade mig.

Skulle någon betala tretton kronor och lämnade en tjuga så gjorde jag så här.

Tog enkronor ur min kassalåda och lade upp på disken.

14

15

16

osv, tills jag kom till tjugo. Då tog jag sedeln och alla var nöjda.


Men ibland kom något ljushuvud och sade så här:

Här är en 50 lapp så får jag ..... tillbaka.

Det klarade jag inte. Det låste sig totalt i huvudet på mig.


Mitt svar blev: Jag har lite svårt att räkna så om du inte har något emot det så gör jag det på mitt sätt.

Folk är ju snälla, så det fungerade.


Det visade sig vara en bra metod. När jag många år senare körde buss och skulle ta betalt, så tillämpade jag samma metod och min kassa stämde alltid.



Nedanstående från sajten Vårdguiden

Kännetecken på dyskalkyli

Mycket svårt att lära in och förstå de fyra räknesätten

Svårt att minnas siffror

Räknar långsamt

Kastar om siffror - 246 blir 264

Svårt att uppfatta antal och mängd

Svårt att lära sig klockan

Dålig tidsuppfattning

Svårt att hantera pengar och att sköta sin ekonomi

Dåligt lokalsinne, svårt att hitta, skilja på höger och vänster, läsa kartor

Svårt att läsa och förstå tidtabeller

Svårt att planera och organisera

Inga kommentarer: