söndag, november 06, 2011

November


Mörkrets månad
Har aldrig gillat november. Då försvinner allt ljus och man går liksom i skymning mitt på dagen. Brukar i och för sig bli bättre när det kommit snö.
En fördel med november är att min kaktus blommar. Den är alldeles översållad med vackra blommor. Har nu fått flytta från det lilla toafönstret till mitt köksfönster.

Det är osedvanligt varmt nu och det märks i odlingen. Var ute och plockade en hel korg med broccoli, (gissningsvis nästan 2 kg) men det var nog det sista, för plantorna knäckte sig lätt.
Hittade en kvarglömd kålrot också och ett litet blomkålshuvud.
Finns några vitkålsplantor, men när jag klämde på dem så var de rätt lösa. Ingen idé att ens ta in dem.
Grönkålen står fin och får vara tills närmare jul, då blir långkål. Gott! Gör den med vispgrädde efter ett recept jag fått på ett julkort från Ewa-Lotta.

Tog även in lite mangold som nu kommit upp igen. Den var inte så stor men det blev i alla fall till ett kok.

Inga kommentarer: