onsdag, november 16, 2011

Korkat system

Pensionssystemet märkligt
De som skapade dagens system för pensionärer måtte inte ha tänkt igenom alla alternativ.
Här på landet är det vanligt att man hyr ett hus med kallhyra och sedan betalar övriga kostnader själv. Det är alltså inte som i städerna där man hyr en lägenhet.

När jag flyttade hit så gjorde jag ett avtal med min gode vän Kjell.
Han köpte huset, för jag kunde då inte köpa det eftersom jag då hade skuldsanering (den är avklarad sedan länge).

I vår överenskommelse ingick att han var ägare, men att jag betalade alla kostnader.
Vi tyckte båda att detta var rätt. Han skulle ju inte behöva betala för mitt boende och hade heller inget intresse av att tjäna på det.

Min totalhyra blev 4,400:- när jag räknade in alla kostnader enligt vår överenskommelse.

Som pensionär har man rätt till bostadsbidrag, särskilt om man har låg pension så som jag har.
Myndigheten vet ju hur mycket jag får i pension men vill ha en kopia av hyresavtalet och jag skickade in det.
Men de godkände inte allt. Påstod bland annat att eftersom lägenheten var bara 60 kvm så skulle de bara ersätta enligt någon sorts standard. Att jag måste köpa ved för att värma upp hela huset fattade de inte. Håller jag inte källaren varm så fryser ju vattnet osv.

En hel del andra kostnader ansåg de var hyresvärdens sak, trots att det framgick av kontraktet. Så de underkände stora delar och jag fick 595:- i månaden som bostadsbidrag.

Jag överklagade flera gånger, men det hjälpte inte. Hänvisningar till en del paragrafer.
Nu efter flera år och ständigt minskad ekonomi så gjorde Kjell och jag ett nytt hyresavtal. Där framgick att hela hyran är 4.400-. Alltså samma belopp som den varit hela tiden.

Nu godkände myndigheten det, men först efter att jag JO-anmält dem för att de inte gav besked efter flera månader.
Nu får jag 1980- i bostadsbidrag. ( 1980 minus 595 = 1,385:-) Det skulle jag ju egentligen haft från början om jag bara fattat att myndigheten inte vet vad som menas med kallhyra.

Det enda problemet är nu att Kjell måste ta på sig att betala alla räkningar. Jag gjorde ju det jobbet tidigare. Nå. väl vi hittar väl på någon praktisk lösning.

Inga kommentarer: