tisdag, november 22, 2011

Brödbak

Nu funkar min bakning

I somras fick jag en assistent. Det var ett auktionsfynd och därför var maskinen ej komplett. Det saknas mixer och kvarn, men det gör inte så mycket för det är ju bröd jag skall baka och en köttkvarn har jag ju ingen användning av.

Elextrolux assistent har verkligen visat sin styrka. Jag hade tidigare en annan maskin, också ett auktionsfynd, men den hade inte så kraftig motor.

Denna gång bakade jag ankarstock. Receptet fann jag i bakboken ovan, också auktionsfynd.
Man skulle skålla rågmjöl mm på kvällen och sedan skulle det stå över natten.
Nästa dag i med jäst och mer mjöl etc.
Därpå skulle det stå i 4 timmar och jäsa. Jag gillar långa jästider, det blir bättre bröd då.


Knådning och i med mer mjöl och så packa ner i formar som fick stå på hyllan ovanför vedspisen och jäsa 20 minuter.
Sedan bakade jag det i vedspisen i 1 1/2 timme. Det blev bra.

Nu är bakning kul, när det lyckas.
Det blir gott och jag sparar pengar. Tidigare köpte jag tre råglimpor varje vecka i affären. De kostade 25:-/st.
Har inte räknat på det, men att baka själv måste ju bli betydligt billigare.
Genom att jag bakar i vedspisen så får jag ju värme i huset på köpet.

2 kommentarer:

Fia sa...

Brödet ser väldigt fint ut!
Vad kul att du lyckades med brödet denna gång :)

Lasse H sa...

Hej Jojje, jag är också less på att köpa bröd för 3x24 kr per vecka. Skall nog göra slag i saken o börja baka. Har hittat en behållare från en bakmaskin, men får ta till handkraft.
Hälsn
lasseh