fredag, november 18, 2011

Snabbare än ljuset


Neutriner snabbare
När jag var pojke så gick det en radioserie som handlade om Pelle Krikonkvist. Det handlade om en pojke som en vacker dag fick besök av en farbror som kom från planeten Epaminondas. Han hade en del problem där och ville nu att Pelle, hans mamma och pappa skulle följa med dit i rymdskeppet för att hjälpa till. Har hittat en webbsida om detta, klicka här!

Sedan dess tycker jag att det är spännande med planetfärder. Min favorit är Douglas Adams bok "Liftarens Guide till Galaxen". Där kan de färdas i tid och rum. Men allt är ju fantasi, sprunget ur en författares hjärna.
Men givetvis har författarna fått inspiration någonstans. Adams liksom Jules werne hade väl kontakter med forskningsvärlden och fick sina tankar därifrån.

Nu knappar verkligheten in på fantasin
Fram till nu har man sagt att ingenting kan färdas snabbare än ljuset.
Men forskare har nu enligt en artikel jag läste på SVT, lyckats med att få nuetriner att färdas snabbar. Inte en gång utan flera gånger, vilket innebär att saken anses bevisad.

2 kommentarer:

Lasse H sa...

Jag tror att det var tusendelar el miljondelar snabbare. Det var visst svårt att mäta så små skillnader

Lasse H sa...

Eh,missförstod dig visst. Dom kunde upprepa testet, var det ja.