lördag, november 26, 2011

Dagen före 1:a advent

Secken dag!

Vaknade i morse och mådde visset. Det var tungt och tjockt i skallen, även om jag inte druckit något kvällen före. Enda orsaken jag kunde komma på var väl de nya ögondropparna.

Försökte ligga kvar i sängen och lyssna på Naturmorgon men somnade gång på gång. Lika bra att gå upp.

Efter frukost försöket jag i vilket fall att lyssna på programmet Konflikt, men jag somnade gång på gång igen. Tog en mugg kaffe, kändes något bättre.

Eftersom det är lördag så fordras en del planering, måste nämligen handla och affären stänger kl 13. Och hundarna ville ut på sin vanliga promenad. Hängde på mig ryggsäcken och avslutade deras promenad vid affären.

Väl hemma upptäckte jag att jag inte fått någon saffran. 17 också! Jag som skulle baka lussekatter. Slängde mig på cykeln och åkte ner. Jag hade visserligen pratat med personalen om saffran, men inte köpt någon, sa de och nu var det slut. Håhå, jaja! Fick ju lite extra motion i alla fall.

På hemvägen träffade jag grannen. Deras stora fina hund finns inte mer i livet. Den hade fått cancer i lungorna. Nu var de här för att begrava den. Jag såg far och som jobba med att få hål på den stelfrusna marken och gräva sig ner minst en meter. Det var inte lätt. Där var också fulltmed sten. Var och pratade med dem, men känslig som jag är hade jag svårt för att tala. Tänker ju på min gammeltik som är opererad två gånger nu.

Dammsög, fast det inte behövdes ;-) .

Gick ju att komma fram bland de svarta dammtussarna ändå. Asta fäller.

I "Vår kokbok" fanns ett standardrecept för vetebrödsbak resp, lussekatter. Gjorde en sådan deg, men upptäckte att det inte fanns mer än en ½ liter vetemjöl, fick fylla på med graham. Kanske det funkar ändå.

Kom på att jag ju måste äta någon mat. Var nere i källaren och hämtade en gryta med potatis. Skalade dem i min lilla handvevade maskin.

Middag blev potatis, hemlagad rödkål och en näve Haricuvert (hur stavar man till det?) som jag hittat i frysen. Det var faktiskt gott!

Mina märkliga lussekatter
Den som inte vill äta slipper.

Lussedegen jäste på hyllan över vedspisen samtidigt som potatisen kokade. Efter en timme tog jag upp den på bakbordet. Märkligt seg, undras om det är bra. Gjorde underliga lussekatter och en lev. Bakade allt i vedspisen på nedersta läget. Verkade bra även om jag inte har koll på tid och värma, det är så med vedspis.

Satte en långtidsjäst limpa när jag ändå höll på. Det är honungsjäsmedel, råg- och grahamsmjöl. Man lägger kletet i en lergryta och det får stå ett par dagar. Man sätter sedan in grytan i kall ugn och det får stå rätt länge. Brukar bli bra, men med hög syrlighet.


Det lilla julbordet

ovanför detta hänger min julstjärna

Lördagen avslutades med att jag satte upp julgardinerna och gjorde mitt lilla julbord i fönstret. Det består av tomtar och andra figurer jag hittat på loppis osv. Vet egentligen inte varför jag gör detta. Kanske för att minnas alla julbord med krubbor och sådant jag hade i min barndom.

Så hämtade jag en ½ liter hemlagat mörkt öl i källaren och tog en macka till det. Funderar på om det kan gå bra att använda det hemlagade ölet till vörtbröd. Det måste jag nog pröva.

1 kommentar:

Lasse H sa...

Hej Jojje, jag tycker lussekatterna ser fina ut! Själv är jag van vid lussekatter utan saffran, tror att det är/var vanligt på västkusten, där jag bodde i min barndom. Men saffran är helt ok.
Hälsn
lasseh