torsdag, november 24, 2011

Jag drömmer om . . .



Om jag hade pengar

Då skulle jag . . .

I tankarna bryr jag mig inte om varifrån dessa pengar kommer. De är ju låtsaspengar i min fantasi.


I vilket fall så skulle jag nog allra först installera solfångare och en extra ackumulatortank. Då kan jag ta bort den elektriska varmvattenberedaren och sannolikt spara in mycket av kostnaden för att köpa ved. Behöver nog bara elda under den allra kallaste tiden. Jag har ju sett solfångare här på trakten som börjar värma redan i februari och då är det minst två månader kvar av eldningssäsongen. Förresten byter Kjell nog pannan nästa år. Han har redan fått tag i en som är mycket effektivare.

Ett vackert leende

Tandläkaren skulle jag besöka. Det var nämligen länge sedan. Behöver se över gamla plomber och sådant. Men det är så himla dyrt att jag för närvarande väntar.


Här var ju bilen nyvaxad då, men det behöver göras om

Snygga upp bilen, vore också en önskan. Be någon se över det mekaniska och dessutom putsa upp och vaxa den. Förresten behöver jag en ny motorvärmare, den gamla blev det kortslutning i här om dagen.

Min lilla husvagn som jag har till reportageresor

Till husvagnen skall jag skaffa en solcellsplatta att ha på taket. Då blir batteriet laddat automatiskt.


Kanske sovrummet skall se så här ut

Och så här arbetsrummet

Virke för att inreda vinden skulle jag också köpa. När det är klart kan jag få ett riktigt sovrum och även ett separat arbetsrum. En extra dusch och toalett vill jag även ha där uppe. Drömmen är också ett takfönster så att jag kan ha lite blommor där. Nuvarande hallen blir också större eftersom jag tar bort väggen som nu är intill vindstrappan. Vid källartrappan sätter jag in en dörr. Det blir snyggt och bra.


När jag nu ändå önskar och inte behöver tänka på kostnader så vill jag gräva upp runt huset och lägga en dränering, gissar på att det kostar 50,000:- . Det finns nog ingen nu och det kommer att bli varmare i källaren när grunden blir isolerad.


Apropå blommor.
När jag ändå grävt upp så skall jag bygga ett uterum. Det får en egen källare med ingång från pannrummet. Då blir golvet varmt och bra. Tänk ett inglasat uterum, en "pensionärskuvös"!
Där kan man ha mycket blommor och sitta och fundera.

Ingen brist på fantasi alltså
Nu hoppas jag bara på att jag hinner fram till foten av regnbågen. där skall ju stå en hel tunna med guld.

Inga kommentarer: