tisdag, oktober 25, 2011

Kärv ekonomi

Om man hade pengar . . . .

Plötsligt kommer utgifter man inte räknat med
När man äntligen blivit av med skulderna så gäller det ju att hålla sin ekonomi i balans.
Men plötsligt kommer stora räkningar som man inte räknat med.
Detta hände mig nyligen.

Slamsugning av avloppet, vilket bara sker vart annat år. Har helt enkelt förträngt att detta ju skall ske. 1,633:- på ett bräde.

Samtidigt har min ena hund blivit akut sjuk och operationen kostade nästan 5,000:-

Dessutom skall årets vedinköp betalas.
Det är helt enkelt omöjligt att klara av att betala allt direkt

Som pensionär har jag bostadsbidrag, men pensionsmyndigheten reagerar mycket långsamt på min anmälan om att hyran stigit. Jag skall klara mig ändå anser myndigheten. Det är fem månader sedan jag anmälde att hyran stigit, men någon ändring har Pensionsmyndigheten ännu inte kommit med. Det enda de meddelat är att jag får behålla mitt nuvarande bostadsbidrag tills vidare. De har så mycket att göra att de inte hinner fatta annat beslut, säger myndigheten. Jag har nu tröttnat och JO-anmält dem. Men antar att inget händer förrän i december. Under tiden gäller det att klara ekonomin.

Mat är inga problem, jag odlar själv och har i frys och skafferi så att jag klarar mig lång tid. Köper bara smör, ost och kaffe.

Kommunens renhållningsbolag var postitiva, när jag skrev till dem GENAST som jag fått räkningen. Det går bra att dela upp den på fyra månader. Skulle inte kosta extra. Bra, då kommer väl det att lösa sig.

Jag har en liknande uppgörelse med Apoteket. Betalar 170:-/mån ungefär för att täcka högkostnadsskyddet och får under tiden mediciner utan att betala.

Vedleverantören kommer att få pengar varje månad tills allt är betalt.

Nu är det bara veterinärräkningen som måste delas upp.

Allt kommer att ordna sig!
Jag vill inte bli satt i skuld igen!

Inga kommentarer: