måndag, september 24, 2012

Bättre i dag


Den röda potatisen, tror att den heter Asterix


Måndag
Lite roligare i dag.
Har tagit upp resten av potatisen. Nu har jag en stor lår med de vita potatisen och något mindre med de röda, i matkällaren.

Fick en beställning på en bok från Bokus och 10 st från Adlibris. Det blev ett brev och ett paket.
Men fick vänta väldigt länge  på brevbäraren. De blir allt senare. När jag flyttade hit 2005 så kom brevbäraren mellan 12 och Ett. Men så slog de igen i Orsa och allt flyttades till Mora. Brevbärarna fick allt större distrikt. Min brevbärare börjar först i Orsa och innan han lämnar centralorten har det tagit två timmar. Hans tur slutar i Skattungbyn och Torsmo. Till mig kommer han numera någon gång efter 15.

Hundarna väntade också på brevbäraren. Jag kunde ju inte gå deras promenad förrän paketen var avlämnade. Men när vi kommit i väg så var det glömt.

Har också skalat ett stort gäng potatis, de ligger i vatten nu. Jag har en handvevad potatisskalare som är väldigt praktisk. Det går snabbt att skala och jag behöver bara göra lite korrigering med en handskalare efteråt. Skall göra en potatisgratäng i morgon, måste bara till affären och köpa en liter mjölk och lite vitlök först..

Måste skörda mangold och broccoli.
Kanske jag tar något blomkålshuvud samtidigt. Jag trodde ju att det inte skulle bli några, men de kommer sig på slutet.

Sedan skall jag skörda kålrötter, rödbetor, morötter och lök, mer om det en annan gång.

Inga kommentarer: