lördag, september 15, 2012

Bilreparation

Överraskande hjälp
När jag besiktigade bilen i våras så anmärkte Bilprovningen på att det läckte avgaser i motorrummet, men ändå rätt bagatellartat.
Men det blev snart värre. Till slut brummade bilen nästan som en traktor.

Här i byn är det en bonde som dessutom är bilreparatör, men nu var höskörden förestående så jag fick vänta.
Sedan var det höbalar som måste hämtas osv.
Jag var och frågade honom flera gånger, men han hade hela tiden annat att göra.

Jag vågade inte köra in till Orsa eller Mora, så jag fick vackert stanna hemma. Är ju rädd för att få körförbud. Och en ordinär bilverkstad kände jag att jag knappast har råd med. Det var med andra ord rätt deppigt.

Nya packningar hade jag tidigt i våras köpt på Volvo i Mora, då när jag fortfarande vågade köra. När mina kompisar tittade på motorn så förstod jag att man måste värma med gaslåga för att få loss muttrarna och då kanske pinbultarna i motorblocket kunde gå sönder och måste bytas. Jag bad Olle Bengtson att vid tillfälle köpa nya pinnbultar åt mig i Mora.

Överaskande hjälp
Här om dagen kom han och hade köpt bultarna. Han körde in sin bil på gården. Hans bil är som vanligt full med verktyg. Nu tog han fram svetsen och började värma i motorrummet.
Själv är jag rädd att det skall brinna, där är ju bensin, så jag gick in.


Det verkade gå bra så jag tog kameran med mig för att få lite bilder när han jobbade.
Han kan tydligen det här, för han omväxlande värmde och sprayade tunn olja på bultarna. Till slut hade han alla lösa, och pinnbultarna var hela.


När packningarna kom loss så kunde man se att en av dem var alldeles sönderbränd. Olle bytte alla och kollade tändstiften också när det var lätt att komma åt.
Så startade vi motorn och allt fungerade. Det hela var klart på knappt tre timmar.
TACK OLLE!

Men

När äntligen packningarna vid motorblocket utbytta så att det är tätt där, väsnas bilen fortfarande.

Ljudet kommer från ett märkligt hål på avgasröret, alldeles efter katalysatorn.

Hålet är alldeles runt så jag funderar på om det suttit en sensor där, och att den ramlat loss. Men man ser ingen avsliten sladd. Det blir att åka till en bilverkstad i alla fall.

Nåja, det värsta är ju gjort i alla fall.




Inga kommentarer: