onsdag, november 18, 2015

Datorer



Fem datorer

Jag sliter med funderingar om hur jag skall göra med mina datorer. Jag har ju fem stycken, eller sex om jag räknar med en Imack som jag har bara för att den är snygg. Alla utom en är begagnade och var därför billiga. Den nya MacPro har jag bara till bokföringen, vågar inte lägga in något annat i den.
En äldre G4 har jag bara för att den fungerar i hop med min scanner. men har lite problem med den, eftersom jag inte får igån Minolta diaskannern. Den stora scannern funker ju däremot.
Jag har en G4, typ laptop. Den pajade ju helt för ett par år sedan, jag hade ju uppdaterat den med ett senare program och därmed gick allt åt skogen. Bokföringen som fanns på den försvann. Fick anlita en revisionsbyra, vilket kostade multum. Det var då jag köpte den nya datorn.
Folk på mac99.se ansåg att jag skulle kasta datorn, men med hjälp av diverse program har jag fått den att fungera. Använder den f.n. bara till att registrera mina blodsockermätningar på.

Två G5-or, Ada och Beda

Var väldigt glad när jag skaffat dem begagnade. Egentligen hade jag först köpt en annan, men det var något fel på den så jag skulle egentligen kasta den. Problemet är att de är olika. Detta beror på när de har tillverkats. Den som funkar bäst har jag nu rätt mycket på. Den heter Ada.  Detta gör att den är långsam. En bok som jag nu jobbar med upptar nästan 6 GB, för att ta ett exempel.

Den andra G5-an skall ju enligt dokumentation vara snabbast. Men även här är det problem. Den kraschar i bland när jag är ute på nätet med den.  Det gör att jag bara använder den till att se på videofilm samt att lysnna på Tuba Skinny på Youtube. Har plockat in de minnen jag har i den, men det hindrar ju inte att den kraschar. Har ju inget mer i den, eftersom det kan försvinna.

Det är ju skit att jag inte har råd att köpa en ny dator. Skulle väl behöva minst 20,000 för det och som pensionär är det ouppnåligt.

Inga kommentarer: