söndag, november 01, 2015

November årets värsta tid


Alltid har november för mig varit en vedervärdig tid. Mörkret gör mig deppad. Dessutom har ju all växtlighet lagt av och förberett sig för vintersömnen.
Min trädgård ser helt enkelt vedervärdig ut. De fallna löven oroar mig inte, men alla grenar och högty ogräs som finns där får mig att fundera över vad jag skall göra.
Tvärs över gräsmattan går ett spår efter att det har grävts för en kabel till ett blivande bredband. Men gräsmattan ser trasig ut med fläckar av jord.
Intill järnplattan som döljer vattenavstängningen har ju marken sjunkigt nästan en halv meter. Det blev så när lastbilen med gratisjord backade in. Det är väl två, kanske tre år sedan och det är besvärligt att klippa gräset där. Jordlasset ligger kvar i ett hörn av trädgården, men det har under sommaren varit beväxt med meterhög Comfry (Vallört). Växten följde med på köpet och sprider sig, himla ogräs. Det enda man kan ha den till är gröngödsling.
Våren 2014 fick jag en hjärtinfarkt och gjorde en kranskärlsoperation. Det var en skrämmande upplevelse, har ju alltid tyckt att jag varit frisk, frånsett köldastma. Den senare håller jag i schack med ett par sprayer.
Efter hjärtoperationen så blev jag ordinerad en mängd olika mediciner. Dessa gjorde mig svag. gav mig yrsel och annat elände. Efter 6 månader så började jag trappa ner eländet och nu känner jag mig ok igen. Däremot är jag lite orolig för om hjärtproblemen kommer åter. Jag går ju och känner efter, bär nitroglycerinnet ständigt i fickan. Gjorde ett arbetsekg nyligen och allt var ok fast ändå inte riktigt. Jag orkade ju inte cykla så länge de ville. Nu skall jag få en 24 timmars EKG som skall registrera allt. De vill vara säkra på att jag inte har ojämn hjärtverksamhet. Själv misstänker jag att de kommer att ordinera någon uttröttande hjärtmedicin igen, så att jag åter inte kan tänka och måste ta stöd ofta för att inte ramla.
Nog om det och åter till trädgården. Jag har ju försökt att få någon att odla på min mark, utan kostnad. En person skulle göra detta den gågna sommaren. Han satte lite potatis och annat och försvann sedan. Nu är allt ett enda virrvarr. Hur skall det gå att få orning på det. Om jag känner mig lika pigg till våren som jag gör nu så får jag väl börja att röja. Jag kan bara inte se det. Denna odling som jag jobbat med i tio år skall ju inte bara få växa igen. 
Om jag jobbar med odlingen så får jag ju motion och det lär ju stärka hjärtat. Det hoppas jag i varje fall.

Inga kommentarer: