torsdag, oktober 15, 2009

10 okt 2009

I dag har jag mått rätt bra. Struntade i den ena andningsspryen och tog bara cortison.
Slapp hjärtklappning och fick tillbaka orken.

Kjell var hemma hos mig i går och började med markarbetena till carporten. Vi pallade upp grundstockarna.

Efter det körde jag ner det vilda gräset som bildats där de låg med gräsklipparen. Känns konstigt att ha den igång så här sent på året.
Har också börjat med att köra in björkved.
Så lade jag första omgången med kålrötter i sand i en låda i matkällaren. Fick kolla dem noga för att sniglarna bygger bo i dem. De usligaste tog jag bort.
Har sedan gjort en kålsoppa. Kjell kom med en större gryta så det är lättare att koka soppa. Nu blev det tre lökar, ett vitkålshuvud + 3 små savoykål, en burk krosstomater, några squasch samt buljong. Hur den är vet jag först i morgon för den står ute på bron nu.
Till lunch åt jag de sista broccoli, de enda bryssekålen jag fått, lite potatis och så lite syltad squasch som en kvinnlig vän har gjort. Det var gott!

För två dagar desan satte jag en deg med rågmjöl och surdeg, men jag tycker att den inte jäst något vidare. Rågmjölet var inte tillräckligt färskt. Så jag rörde i ett halvt paket jäst + en stor tesked honung + lite jummet vatten. Det fick jäsa och jag knådade det med grahamsmjöl. Himla kletigt att börja med, men det blev två limpor som jag bakade i vedspisen. Hde en skål vatten i ugnen samtidigt. Hur de blev vet jag i morgon. De står och kallnar nu under en duk.

Här är varmt inne nu, både pannan och spisen igång. Jag sitter här och svettas. Måste släppa in lite kallluft.

Inga kommentarer: