lördag, oktober 31, 2009

Matlagningsdag

I dag har det varit köksdag
Började med att sätta en deg, med surdeg. Skall baka det i lerform i morgon.

Så kokade jag i tre olika grytor, palsternackor, morötter och rödbetor. Kokade i buljong

Gjorde en pajdeg som fick kyla sig i skafferiet. Där börjar nu snart bli tillräckligt svalt så att jag kan stänga av kylskåpet.

Tog två vitkålshuvuden och skar dem i strimlor i mixern. Fräste dem i lite olja. Skalade lök, fräste den med curry. Tömde i röda linser. Hackade hasselnötter.
Tog en glasform och varvade fräst vitkål med fräst lök
Skickade in rubbet i ugnen. Upptäckte efteråt att den hackade hasselnötterna skulle varit ovanpå, men när jag provsmakade så blev det gott ändå.

Så kletade jag pajdeg på en form och skickade in den i ugnen. ca tjugo minuter senare var den klar.

Tog de lätt kokta palsernackorna och blandade i Polenta, Vad sjutton skulle jag ha den till annars, hade paketet i husvagnen i somras och det lyckades med att ramla ner på golvet. Torkade bort polenta överallt!

Tömde ner detta som jag kryddat med spiskummin i pajformen och lade på ett lock av pajdeg. Det fick stå i ugnen i ca 30 minuter. Hoppas att det blir gott!

Sedan var jag trött. Har hållit på i flera timmar i köket och där är svinvarmt för vedspisen är ju igång samtidigt som pannan värmer.

Tog en hemlagad pilsner, macka med ost. Nu kan jag göra kväll!

Inga kommentarer: