tisdag, oktober 06, 2009

Frusna tomater


Frusna tomater
Jag har ett växthus. Det byggdes och togs i bruk denna sommar och där har mest växt tomater.
Jag har gått och väntat på att alla gröna tomater skall mogna, men det tar tydligen lång tid.
I vilket fall så blev det -5 grader kallt och tomaterna frös. Jag som trodde att växthuset skulle klara den lilla kylan.
Alla tomater plockade jag av och tog in. Men vad skulle jag nu göra med dem?
Hade på gång att göra en vegetarisk lasange. Det skall vara rivna morötter i den. Men jag hade i lite riven vitkål och kålrot som stod i kylen och så kastade jag i ett par nävar av de små gröna tomaterna. Det gick fint och smakade gott.


Men vad skulle jag göra med resten?
Tittade i "Vår Kokbok". Där fanns recept på inlagda gröna tomater.
De skulle kokas och sedan fortsätta och koka i en ättikslag.

Ättikan var slut så jag fick ta en tur till affären, köpte också kryddnejlikor som skulle vara i.
Glasburkar har jag gott om i mitt förråd så nu var det bara att värma några och sedan tömma över tomater och lag i dem.
Det skall stå två veckor stod det i receptet. De blir bäst då. Men jag smakade på ett par och de var jättegoda.
I vilket fall skall de kunna hålla sig i ett år om de står svalt. I min matkällare är det +8 grader så det blir nog perfekt.

Inga kommentarer: