måndag, januari 23, 2012

Mediatjatet

Jag tror jag spyr! sosseradion tar sig in överallt.

Det går ju inte att lyssna på P1 så som jag brukar.

Tjat och åter tjat om hur och varför sossarna skall h en ny ledare. Karin Jämtin försekte få det att framstå som att sossarna var landets största folkrörelse och parti. Valresultat talar ju ett annat språk.


I Ring P1 som är ett av mina favoritprogram så var det allmänheten som röt i samma ämne. Suck!

Jag sätter på P4 som jag bara lyssnar på när det är önskeprogram med Lisa Syrén. Samma elände, nyhetsändningen var fullproppad med sossetjatet.


Vad är det egentligen som gör att detta är en så intressant nyhet att det måste ältas gång på gång? Jag tror att det beror på att reportrar i radion gör det lätt för sig. Dels genom att “följa John” och del genom att lämpliga intervjupersoner finns på nära håll, dvs i Stockholm.


Det jag ju vänder mig mot är tjatet, dvs omtugget. Är det inte finanskrisens Grekland så är det SAAB. Det är som om en bestämd nyhet skall få lägga sig som en blöt filt över allt annat.


Det finns annat som är viktigare

Att exempelvis uppmärksamma hemlöshetens orsaker är ju en lågt prioriterad fråga. För att inte tala om det maffialiknande inkassosystemet som i Sverige driver folk mot hemlöshet. Inte en tidning eller ett radioprogram bryr sig om att beskriva något som rör så många svenskar.

Det börjar med den systematiska förföljelsen av folk som fått betalningsanmärkningar. Var gång lägger inkassobolagen på avgifter och räntor. Beloppet stiger till skyarna och då blir det för många helt omöjligt att ta sig ur rävsaxen.


Över 400 000 svenskar är fast i detta, många fler än vad sossarna har medlemmar. Som jag ser det är detta mycket mer intressant än hur sossarna skall välja ledare.

Inga kommentarer: