onsdag, januari 04, 2012

Sakta kommer ljuset

Sakta kommer ljuset tillbaka
Jag satt i min länsstol och pustade ut efter att ha skottat infarten. Det har som väl är åter kommit snö. Hoppas att den får vara kvar. Det är ungefär 3 dm. (förra året ungefär en meter!)
Tidigare i vinter har det snöat av och till, men samtidigt varit varmperioder där nästan allt töat bort.
Då blev det is överallt och jag har varit tvungen att nästan ständigt gå med broddar utomhus.
Men i dag på den vanliga hundpromenaden, tar 40 - 45 minuter, så var det hård pressad snö på vägen. Faktiskt ett fint sparkföre.

Som sagt så pustade jag ut i länstolen och såg då att det var alldeles rosa på himlen i sydväst. Var tvungen att fånga det på bild. Det är hopp om livet igen. Jag blir så himla trött när det är mörkt.
Körde igång med att baka mitt vanliga grovbröd. Första limpan står nu i vedspisugnen. Tar ungefär en timme.
Den andra har jag ställt i vindstrappan för att den inte skall jäsa för häftigt.
Jag gör nämligen inte om tabben att ha två limpor i ugnen samtidigt. Det funkar inte. En blir bränd och en blir dåligt bakad.

Borde egentligen dammsuga för det är fullt av hundhår. Det är Beda som fäller. Kammar, eller rättare sagt ryktar henne utomhus och förvånas över vilka mängder hår det finns på en labrador. Fällningen verkar ha effekten att hon blir pigg och busig. Kul.

Snart blir det väl dags att kasta ut julen, men jag har ju av tradition inte gjort det förrän i mitten av januari när jag fyller år. Får väl se om det blir så i år igen.


Inga kommentarer: