söndag, december 25, 2011

Julen nästan klar

Julklappsutdelning 1954.
Jag sitter längst till vänster
intill mig min syster Anne-Marie som röker
I mitten min mor Märta och till höger min andra syster Gunilla och hennes man Sture.


Skönt när julen är över

När jag var barn så var ju julen rolig. Så växte jag upp och fick egna barn. Då kom trycket från föräldrar och svärföräldrar om besök. Var enda dag var intecknad. Till slut blev det så jobbigt att vi tog barnen med oss och firade jul på ett högfjällshotell i Norge. Där åkte vi skidor och hade trevligt.


Så går åren och nu är jag pensionär, jag bor ensam med mina två hundar.

För mig är julen numera ungefär som vilket veckoslut som helst.

Skillnaden är den att jag lagar min vegetariska julmat. Ja, jag har ju juldekorerat i köket. Hängt upp röda gardiner och gjort ett litet julbord i fönstret med tomtar och andra figurer.


Min kompis Kjell som också lever ensam kommer hit på julafton och vi äter tillsammans och så tittar vi på någon film som jag har. Det är trevligt, men att det skulle vara jul slår inte an någon sträng.


Vaknar på juldagsmorgon och har lite ont i halsen. Har ju snarkat förståss.

Nå väl efter ett par timmar har det gått över.


Tar den vanliga promenaden med vovvarna. Det är halt som sjutton ute. Går med broddar. Ramlade för ett par år sedan och det vill jag inte uppleva igen. Tog månader innan knät blev bra igen.


Det är en konstig vinter i år. Visserligen är det någon decimeter snö, men så blir det plusgrader och snön smälter ner från taken. Så blir det frost och vattnet fryser till is. Överallt blir det halt. Tänk! Förra året var det meterdjup snö. Så olika som det kan vara.


Äntligen kan jag se att man kommit över årstoppen. Det börjar ju bli ljusare, när midvintersolståndet passerats.


Nu blir det att värma på julmaten igen!

Den kommer att räcka l ä n g e !

Inga kommentarer: