måndag, december 19, 2011

Hushållsarbete


Dags att baka
Vi som är självhushållare anstränger oss att på alla sätt spara pengar. Att baka själv, i stället för att köpa bröd är ett sätt.
Denna gång hade jag hittat ett recept på ankarstock.
Klicka här så dyker ett recept på ankarstock upp. Inte exakt det jag gjorde, men bra ändå.
Själv går jag för det mesta efter en bok med brödrecept. Har den uppslagen hela tiden för att inte glömma ingredienser.

På kvällen häller man kokhett vatten över rågmjöl och kryddor.
Nästa morgon skall det i mer mjöl, sirap osv. Och så skall det jäsa i bunken minst 4 timmar


Sedan skall det knådas i lite mer mjöl. Detta är något jag inte gillar. Trots att jag i förväg mjölar händerna så klibbar det alltid mycket. Men fördelen är ju att händerna blir väldigt rena.


Det här brödet skall bakas i formar. Jag var lite rädd för att det skulle jäsa för mycket så jag delade upp det i 4 formar. Nu efteråt vet jag att det hade gått bra med bara två. Jag lär mig.
I vilket fall så bakade jag det nära en timme längst ner i vedspisen. När jag smakade på det nästa dag så fick det godkänt.

Surkål
Något annat som också är bra att fixa till är surkål. Jag gjorde i ordning ca 10 liter i höstas och det har stått lufttätt i en plasttunne i matkällaren. Men det är opraktiskt att hämta i tunnan, kommer för mycket luft till. Så jag slevade över i glasburkar. (bra att ha en egen glasburksamling) Nu har jag ett antal burkar i matkällaren och det är bara att hämta.
Surkål är jättebra för magen. Har man halsbränna t.ex så är det bara att äta lite surkål så går det över. Men surkålen anses också ha högt vitamininnehåll.
Det är inte så svårt att tillverka. Man hackar ner vitkål (jag kör i matberedaren). Varvar vitkålen med kryddpeppar, salt och stampar med en trästöt så att det bildas saft. Själv har jag i lite småskuren citron också, det ger en frisk smak.


Årets surkål finns nu i matkällaren

Inga kommentarer: