tisdag, december 06, 2011

Att gå runt problemet


Vintern är här
snart kommer snö!

Jag är rätt trött på att var och var annan dag skotta bort snö från bilen. Tar jag inte bort snön så fryser den fast. Har drömt länge om ett garage eller en carport.

Det finns en plats på tomten, alldeles intill utfarten.
Det är intill vedboden och där var utfyllt med sten redan när jag flyttade hit 2005. Kjell beställde ett lass kalkgrus för ett par år sedan och vibrerade ner det så att det blev hårt.

Tanken var att förlänga vedboden några meter.
Att helt enkelt göra ett tak och tre väggar. Då skulle jag kunna ha både husvagn och bil där.
Men så kom den nya plan och bygglagen. Det blev genast väldigt krånglig.
Man måste ha bygglov även här i vår by, på gränsen till glesbygd, för att göra detta mycket enkla skjul.

Flera gånger var jag i kontakt med bggnadsnämnden i Orsa för att få reda på, om det över huvud taget behövdes bygglov och i så fall vad det kunde kosta. Till slut fick jag besked.
Nästan 4,400:- ville byggnadsnämnden ha för detta enkla bygge.
Det är mer än vad byggmaterialet skulle kosta. Sådant har jag med min lilla pension inte råd med. Jag har skrivit om detta tidigare. Läs det här!

Jag vill gärna ha bilen intill vedboden. Då behöver jag inte skotta så långt, bara 3 - 4 meter.

Hur bygga utan att det kostar och utan att det är ett bygge?
Jag har mängder av lastpallar som brukar ligga under ved som skall torka om sommaren. Nu låg de i högar till ingen nytta.
Travade 4 staplar med pallar, 12 pallar i varje = 48 pallar.
Ovanpå dessa ett antal plankor på högkant.
Ovanpå en presenning som Kjell kommit över på auktion.

Bilen gick inte helt in, kunde haft pallarna lite mer i sär, men största delen är ju under tak. Nu kan det komma snö om det vill. Antar att jag också slipper isbildning på vindrutan.
Det här får stå tills jag behöver pallarna igen.

Problemet med tak över bilen är alltså löst och det var även gratis, bara lite jobb.

Nu behöver jag bara byta slangvärmaren i bilen. Det blev någon kortslutning så den funkar inte. Måste väl köpa en ny. Det blir när jag får lite pengar över.

Inga kommentarer: