söndag, december 18, 2011

Detta var otäckt

Jag älskar ost
Har alltid gillat ost, Men inte vilken ost som helst. Den skall vara lagrad och gärna av typ Gruyere. Jag bodde några år i Schwiz och var lycklig när jag varje dag till frukost på mitt hotell kunde få en rejäl bil. En annan ost som också kommer från ostlandet är Emmental. I Sverige har man försökt efterlikna den och då heter osten Grevé.
Jag äter gissningsvis ett halv kilo ost i veckan. Har bara det och smör på mackan.
Ost görs ju av mjölk, och nu kommer vi till det otäcka jag nyss läste.

Mjölk möjlig orsak till prostatacancer

Ett band av dödlig prostatacancer sträcker sig över Skandinavien. Antalet fall har ökat i 50 år och svenska män är bland de mest drabbade i hela världen. Svaret på prostatagåtan döljer sig i vår livsstil – kanske rent av i mjölkglaset


Jag hittade den artikeln i Svenska Dagbladet.
Med en allt ökande skräck läste jag texten.
Det handlade om en man som fått förhöjda PSA-värden. Man testar numera detta via blodprov. Själv gjorde jag en sådan test för två år sedan i samband med något annat. Hade då 5.4.
Doktorn kommenterade att det stigit något de senaste två åren, men att det i och för sig kunde vara normalt vid min ålder. Jag är ju 72 år nu. De ville att jag skulle komma för ytterligare en kontroll, men jag hade då för mig att jag läst att PSA-test inte var så väldigt tillförlitligt. Dessutom ville jag inte att de skulle gå in med några nålar i min kropp. Jag var helt enkelt rädd, och ännu räddare är jag nu när jag läst artikeln i Svenska Dagbladet.
Enligt Kostdoktorn så är prostataproblem en livsstilssjukdom.

Men säger jag,
Jag är ju vegetarian sedan mer än trettio år, väger 90 kg, vilket väl är att betrakta något som övervikt eftersom jag är 180 cm. Jag stressar inte, går en halvtimmes promenad varje dag och anser att jag är i rätt bra kondition, frånsett min köldastma.

Kan jag får prostatacancer?
Frågan gnager mig. Kanske jag skall låta vårdcentralen ta ett nytt blodprov.


Inga kommentarer: