torsdag, december 08, 2011

Medicin och biverkningar

Fick för mig att sluta med mediciner

Det har blivit rätt många nu.

Två sorters ögondroppar och två inhalationsprayer mot astma.

Dessutom tar jag vitamin B12 och folsyra.


Värk i händer och fötter har jag fått av oförklarlig anledning och ofta kramp i något ben under natten.

Sedan några år har jag även fått eksem i ansiktet. Spelar ingen roll vad jag gör, för det går inte bort.


Jag har blivit också blivit känslig, så till vida att jag knappt kan tala när jag skall berätta saker som egentligen inte är känsosamma. Detta är mycket irriterande.


Funderade på om dessa symptom hade något att göra med biverkningar av mediciner. Tog fram bipacksedeln och läste på astmamedicinen:


Vanliga.

• Hjärtklappningar, darrningar

• Huvudvärk (verkar inte så vanligt längre, har nog vant mig)

Mindre vanliga

• Oro, rastlöshet

• Muskelkramper

Sällsynta

• Hudutslag, klåda

• Yrsel ( hade jag tidigare men jag har nog vant mig)


Ögondropparna hade också biverkningar som jag kände igen.


Vanliga

Värk i mage och tarm


Mindre vanliga

• depression

• ....trötthet/dåsighet


OK. Ett radikalt beslut!

Jag slutar med alla mediciner ett tag och ser vad som händer.


Sagt och gjort. Tog inget på kvällen och på morgonen bara vitaminerna.

Kände mig bra.


Det var -5 ute och vid 14 tiden ville vovvarna gå sin vanliga promenad. Det är halt så jag går med broddar i lugn takt. Efter en halvtimme var vi hemma.

När jag kom in så hade jag värk i bröstet. Det kändes som om jag svalt en järnstång. SKIT också!

Men om jag väntar så går det nog över.


Åt middag, rödkål med broccolipaj.

Men kroppen värkte.

Värken spred sig nästan till axlarna.

Jag fattade ingenting.

Visste att det inte var hjärtinfarkt för jag hade inte ont i armen.

Tar en liten konjak, det brukar hjälpa. Ingen effekt!

Värktabletter vill jag inte ta.

Kvällsmat en kall pilsner och macka, men det gjorde fortfarande ont.

Jag fattade inte att det kalla ölet spädde på krampen.


Gick ut på nätet och sökte på “ont i bröstet” osv.

Men hittade ingenstans mina symptom.


Jag ger mig!

Kom på att jag ju inte tål kall luft, får ju kramp av det. Minns en gång för många år sedan när det var minus 30. Jag fick en sådan kramp i luftrören att jag knappt kunde andas.


Så jag tar min astma medicin och ögondroppar och kryper till kojs.

På morgonen är jag bättre även om det fortfarande känns i luftrören.


Jag hatar att jag skall vara tvungen att ta medicin!

Det är som om jag själv inte längre får bestämma över min kropp.

Inga kommentarer: