fredag, januari 06, 2012

Trettondagen



Vid granngården går hästarna som vanligt ute.
I dag har de fått täcke på sig.


Heliga tre kungars dag
Kasper, Melker och Baltsar, hette kungarna som kom för att uppvakta den nyfödde Jesus med gåvor. Om detta fick jag lära mig i söndagsskolan. Det var inget jag hade något emot för jag var och är intresserad av historia.
Nu på senare tid har ju de gamla legenderna i frågasatts. De hälsade ju först på Herodes som blev livrädd för att en ny kung hade fötts. Han lät döda alla nyfödda gossebarn. Därför finns det en helgdag som heter "Menlösa barns dag". Nu är det bara det att tiden för detta inte stämmer. Herodes dog fyra år före Kristi födelse.
Det får vara hur det vill med detta, just nu.

När jag kom mig för att gå ut vid 11-tiden så sken en rätt blek januarisol, så jag tog med mig den lilla kameran som jag hade i fickan för att batterierna inte skulle bli kalla.
Hundarna tyckte det var kul med snön och rusade runt så snön yrde. Men det blåste kallt och jag hade givetvis inte långkalsingar på mig.

Svart hund och snö, går inget vidare utan blixt.

Försökte att fotografera Asta i snön men givetvis vände hon på huvudet just när jag plåtade.
När solen står så lågt som den gör nu så blir det intressanta skuggor. Det gör det lättare att fotografera spår, om det inte bara blåst så kallt. Jag gav upp.



Men vid växthuset hängde en ampel som jag glömt att ta in. Den fick duga som motiv.
Och så passade jag på att plåta hur solen lyser på huset redan den 6 januari. Där på väggen skall jag montera solfångare med tiden. Då kan jag kanske utnyttja ljuset tidigt.


Här skall solfångare sitta!




Malin, min granne var ute med dottern Nellie.
Hon och hundarna gillade varandra.
Passade på att plåta Nellie som hade en så fin overall på sig.


Nu blir det snart dagens vanliga promenad, men det blir långkalsingar på, var så säker.

Inga kommentarer: