söndag, april 21, 2013

Söndag 21 april 2013

Äntligen vårlikt

På min tomt är nu all snö borta. Jordgubbsplantorna ser gröna och fina ut. Men odlingslandet givetvis mycket rörigt åtminstone i den del där jag inte täckte med halm i höstas.
I går påbörjade jag lite odling i växthuset. På östra sidan där jag grävde ner en spann kompostjord lade jag nu ut en halv säck med kogödsel som var kvar sedan förra året. Tog även en halvsäck med planteringsjord och bredde över. Så sådde jag en meter sallad.
Ställde ut några pelargoner som jag har haft i köket. De får inte plats där längre. Har fler kvar inne men dessa var de största.
Fyllde sedan vattentunnan och hoppas att vattnet skall hinna bli lite uppvärmt så att det håller frost borta.
Men i morse slokade pelargonerna. Undras om de klarar detta.

Förra året planterade jag två Rhododendron (svårstavat ord) och den ena verkar ha klarat vintern och har blanka fina blad. Den andra däremot ser helt intorkad ut med hoprullade blad. Tog vattenslangen och fyllde vid rötterna en kvart. Hoppas att det hjälper.

Har tagit fram sommardäcken. De ligger nu på släpvagnen och jag skall åka till gummigubben när han har tid. Åker nog på att köpa ett nytt däck är jag rädd.

Förresten har jag klippt ner skägget rejält det är ju vår. Skall ringa frisören på måndag och klippa av håret också. Hästsvansen skall bort. Den har vuxit ut på ett år. Klipper ju mig bara en gång. Det blir billigast så.

Annars är det tomt här nu. Både Asta och jag saknar Moster Beda. Det kommer nog att ta ett tag innan livet blir normalt igen. 

Inga kommentarer: