onsdag, april 26, 2006

Musiken i mitt liv





Jag fick mina första musikaliska erfarenheter med dragspelskungen Calle Jularbo,och Livet i Finnskogarna
(min första skiva).




Hemma spelades mycket Taube ex vis Möte i Monsunen och jag kan ännu många texter utantill, så hade vi Lasse Dahlkvist, "Mister Swanson" som kom hem till Sweden. Den och många andra hörde jag på stenkaka som vi spelade på vevgramofon på däcket till farsans kosterbåt (jag har gramofonen och flera skivor kvar).
Så kom jazzen in i mitt liv. Först var det Glenn Miller och sedan Benny Goodman och vidare till Count Baisie. Jag skaffade en trumpet och jammade med kompisarna. Då upptäckte jag tradjazzen och Ludde, vilken idol! I samma veva kom filmen "Vänd dem inte ryggen" med ledmotivet "Rock around the clock".

Nu började det svänga ordentligt för Elvis kom på arenan och Jerry Lee Lewis, Tommy Steele gillade jag aldrig, han var för mesig.

Under några år på 1980-talet i Dalarna kom jag att gilla folkmusik, kanske inte allt men Gärdebylåten på Leksandsmål var kul. Spelmannen Erik Öst var kund i min fotoaffär och killarna i numera så populära Orsa spelmän lärde jag känna på liknande sätt.

På 70-talet reste jag mycket och spelade mycket musik på bandspelaren i bilen. Det var Boney M, Billy Swan, Les Humprey Singers och så Rockfolket.
När öronen blev för trötta så blev det Vivaldi, Mozart eller favoriten Rodrigues Gitarrkonsert.

Så vad spelar jag i dag?
Trumpeten ligger sedan många år i sin väska, jag tar fram den i bland och smeker den, men skulle nog inte längre kunna få någon ton. Hundarna skulle nog yla också så det får vara.
Nu är det dragspel som gäller. Jag kölper dragspelsskivor i takt med vad ekonomin tillåter. Har en enkel CD-spelare i köket och lyssnar oftast när några köksgöromål är på gång. Det är väl en återgång till barndomen förmodar jag.

1 kommentar:

Margareta Hultgren sa...

Har också dragspel och varje gång jag försöker spela så ylar vovven med. Låter inget vidare till Ålefiskarn´ :-) Ha en bra helg Jojje!!
Maggan