lördag, mars 11, 2006

Spanarna är trams

På lördag förmiddag går ett radioprogram i repris i P1. Det heter Spanarna.
Några personer diskuterar hit och dit och det skall verka som om de kommer med tips och råd om kommande trender. Själv har jag irriterat mig många gånger på allt larvigt som sägs och till slut kunde jag inte hålla mig. Jag skrev till dem och fick svar.
--------------------------------
To: spanarna@sr.se
Datum 24 feb 2006
Jag har kanske inte helt förstått tanken bakom programmet Spanarna men det verkar som om man på ett något virrigt sätt försöker att säga sanningar genom att ta upp aktuella problem. För mig verkar det som om deltagarna har sina erfarenheter mest från den stockholmska kändisvärlden, men jag kan ju ha fel.

Om jag har rätt i att programmet i botten har någon sorts ideal som innebär att visa hur verkligheten ser ut, så vill jag föreslå att ni diskuterar hur folk i gemen har det i vårt land.
----------------------
Svar 25 feb 2006
Det är möjligt att jag gör dig besviken men vår ambition är inte att "säga sanningar". Det är redan så många andra som sköter den saken.

Idén bakom Spanarna är inte djupsinnig. Den går ut på att tre personer - våra spanare - skall försöka att göra var sin prognos rörande vår framtid på basis av iakttagelser i vår vardag - gärna iakttagelser som i stort sett alla har möjlighet att göra.

Vill du veta mer så rekommenderar jag vår hemsida.

För övrigt känner jag inte riktigt igen detta att våra spanare i första hand hämtar sina erfarenheter ur Stockholms "kändisvärld", och jag kan inte hitta något i programmen som talar för den saken heller. Och jag tror inte att någon av dem känner sig särskilt attraherade av att umgås i någon kändisvärld.

mvh
Ingvar Storm
--------------------------
så här står det på Spanarnas hemsida
citat
Spanarna visar vägen in i framtiden
En panel med tre ovanligt skarpsynta personligheter försöker avläsa tendenserna i det vardagliga bruset, för att sedan presentera sina framtidvisioner för lyssnarna. Inget är dem främmande. Allt, högt som lågt blandas i skön förening.
I Spanarkretsen träffar du kända profiler som Jonas Hallberg, Göran Everdahl, Jessika Gedin, Calle Norlén, Helena von Zweigbergk, Per Naroskin, Åsa Holmström, Sissela Kyle och Johan Hakelius m.fl. slut citat

2006-03-10
Jonas Hallberg: Kunskapsförakt bakom demokratisk mask. Susanne Ljung: Hundägaren - ett flockdjur som viftar på svansen. Göran Everdahl: Japan tar över
2006-03-03
Göran Everdahl: Vanskligt flyg blir trygg vardag. Jessika Gedin: Plagiat och kreativa lån. Jonas Hallberg: Frisyrer avslöjar truliga män och glada kvinnor.
2006-02-24
Jonas Hallberg: Höstens val - en ädel tävlan. Jessika Gedin: Smal kultur vill bli bred. Göran Everdahl: Individualister förenas i kollektiv.
2006-02-17
Göran Everdahl: Teknikbesvikna söker nya svar. Helena v Zweigbergk: Piller och pulver istället för pannbiff. Jonas Hallberg: KU = Kan Utvecklas.
2006-02-10
Calle Norlén: Bli inte vid din läst. Sissela Kyle: Kungahus, såpor och deckare räddar kulturarv. Johan Hakelius: Postmoderna dubbelgångare väntar runt hörnet.

Min kommentar:
Detta är kvalificerat trams som inte borde gå i den seriösa kanalen P1.

1 kommentar:

Hans Lundgren sa...

Det är ju synd att du inte kan uppskatta Spanarna. Det gör jag. Det är ett humoristiskt, intelligent, totalt vansinnigt och opretentiöst program. De som framträder är oftast verbalt begåvade och har en sällsynt förmåga att se absurda detaljer i tillvaron. Jag är glad och tacksam att programmet sänds just i P1, den enda kanal jag lyssnar till.