tisdag, mars 28, 2006

Trött


Sitter här och hänger framför datorn. Jag har just tittat på Riksdagens öppna utfrågning om den nya skuldsaneringslagen. Anna-Lena Ringstål som representerade Riksförbundet Fattiga Riddare, gjorde ett övertygande intryck . Det kändes att hon var väl insatt och engagerad i hur skuldsatta människor har det. Jag blev nästan kär i henne!
Gubbarna från Justitiedepartement och Konsumentverket med fler verkade rätt tröga, tur att de bara fick prata i tio minuter.
Gäsp!
Borde nog gå och lägga mig. Valpen ligger på bäddsoffan och den stora vovven i min bästa länsstol. Det är fantastiskt att hundar kan sova så mycket som de gör. Men samtidigt kan de ju också maximera sin aktivitet när de vill. Jag lämnade dem i dag i tre timmar när jag var i byn och hälsade på tant doktorn, jo det var en kvinna. Hon är polska och arbetar på vårdcentralen. Jag har väntat i över en månad för att få en tid. Tänkte att det nog är bra om man gör någon allmän undersökning någon gång. för en månad sedan när jag ville komma till doktorn så mådde jag nämligen illa stup i ett. Hade helt enkelt tappat aptiten.
Jag tittade misstänksamt på mina B12 tabletter och tänkte att det nog var dem jag blev illamående av. Prövade att inte ta dem några dagar, men mådde illa ändå.
Tänk om jag fått cancer! Ingen aptit och illamående, det är väl illavarslande. Så jag ringde doktorn. Det blev att vänta en månad, usligt.
Det som irriterar mig är att nu när jag mår bra igen då fick jag komma.
Nå, jag har nog kommit på vad sjukan berodde på. Ett skadat knä som varit svullet och imflammerat i månader. Nu när det är bättre så mår jag inte illa. Kan det vara så enkelt?
Nå, ja jag skall till vårdcentralen igen och lämna lite blodprov så att de får se att det inte är något och jag lugnar ner mig.

Varför heter det vårdcentral? Här i min lilla by borde det ju heta sjukstuga. Så hette det ju alltid förr. Var det för enkelt att kalla det sjukstuga? Personligen så tror jag att det har något med landstinget att göra. Byråkraterna har väl någon gång gjort någon rationalisering och bytt namn på hela surven.
"Alla sjukstugor skall bort! Vi kan inte ha sådana enkla anläggningar längre. Nu skall vi erbjuda en bra vård!"

Borde jag inte gå och lägga mig nu?! Måste bara lägga hundmat i blöt och ladda vedspisen först och så droicka en mugg av det goda vatten som finns i kranen här. Det smakar nästan som om man drack direkt ur en fjällbäck.

Gäsp! gäsp!

Inga kommentarer: